STRUCTURA ŞI FUNCŢIONAREA UNUI SISTEM DE CALCUL
Un calculator este un echipament capabil sa proceseze informatii.
Viteza sa si gradul de complexitate al calculelor efectuate depaseste
posibilitatile creierului uman. Calculatoarele proceseaza datele prin
intermediul unor seturi de instructiuni denumite programe (sau aplicatii).
Calculatoarele
personale (PC – Personal Computer) au fost lansate pe piata in 1977 de catre firma Apple Computer. Ele erau dotate cu
seturi de programe elaborate de specialistii firmei constructoare. Patru ani
mai tarziu, in 1981, firma de calculatoare IBM
lanseaza propria versiune de calculator personal (IBM – PC).
Ambele versiuni de sisteme
de calcul dispuneau, insa, de o dotare precara: memorie de lucru redusa, lipsa
hard-discului, numar redus de aplicatii.
Programul cel mai
important fara de care orice calculator devine inutilizabil si care trebuie
rulat in mod necesar se numeste sistem de operare. Acesta reprezinta
limbajul comun vorbit de om si de calculator.
Pornind de la premiza
ca cifra de vanzare a PC-urilor nu va atinge niciodata valori record, firma IBM
nu s-a ostenit sa proiecteze un sistem de operare pentru acestea si a cedat
aceasta sarcina unei companii anonime pe atunci, Microsoft. Acesta a fost
momentul de start al unei afaceri care s-a extins fulgerator in anii ce au
urmat, transformand intemeietorul acestei firme, Bill Gates, intr-unul din cei
mai bogati oameni de pe mapamond.
La ora actuala cele
mai utilizate modele de PC-uri sunt: Apple Macintosh si compatibile IBM.
Acestea au la baza o arhitectura fizica diferita, dispun de sisteme de operare
si pachete de aplicatii diferite. Prezentul capitol se refera doar la calculatoarele
compatibile IBM – PC.
Legat de notiunea de
calculator se pot dezvolta 2 directii de analiza diferite:
·
Descrierea componentelor fizice (hardware);
·
Descrierea programelor ce ruleaza (software).
Indiferent de tipul
sau, un calculator este compus din urmatoarele module principale:
·
Unitatea centrala de
prelucrare (CPU = Central Processing Unit) – reprezinta “creierul” calculatorului;
este componenta ce supervizeaza operatiile efectuate de catre toate celelalte
module.
·
Memoria de lucru RAM
(Random Access Memory) – este o memorie de tip volatil deoarece datele sunt
stocate numai pana ce informatii noi sunt suprainscrise peste cele vechi sau
pana la repornirea sistemului.
·
Memoria permanenta – permite stocare pe
timp nelimitat a datelor.
·
Echipamentele periferice:
o De intrare – permit utilizatorului sa introduca in
calculator informatii ce urmeaza a fi procesate.
o De iesire (monitor, imprimanta, plotter, etc.) –
permit vizualizarea informatiei procesate.
PREZENTAREA CONTINUTULUI NOII LECTII
Carcasa
calculatorului (case) – este o cutie metalica in interiorul careia se afla componentele de baza
ale unui echipament de calcul. Cele mai uzuale tipuri de carcase sunt: desktop,
minitower, midtower, full tower. Exista si variante de dimensiuni
reduse, denumite generic slim sau book.
Pe panoul frontal al
carcasei sunt pozitionate urmatoarele elemente:
Ø Butonul POWER ce permite punerea
sub tensiune a echipamentului de calcul, respectiv deconectarea acestuia.
Ø Butonul RESET ce permite
reincarcarea sistemului de operare; memoria de lucru este stearsa ca si cum
echipamentul ar fi fost scos de sub tensiune. Acest buton este util pentru
efectuarea anumitor configurari si atunci cand echipamentul se blocheaza.
Ø Butonul TURBO ce permite comutarea
intre frecventele de lucru ale calculatorului. Apasarea sa determina
inscriptionarea pe afisajul electronic aferent a frecventei de lucru curente
(in MHz). Unele calculatoare au afisate mesajele HI (viteza mare), respectiv LO
(viteza mica).
Ø Lacasul KEY LOCK permite introducerea
cheii de blocare a tastaturii. Aceasta impiedica accesul persoanelor
neautorizate la calculator. Nu este o masura prea eficienta deoarece exista un
set putin numeros de tipuri de chei de acces.
Ø Lacasul pentru introducerea
dischetelor, aferent unitatii de disc floppy
Ø Lacasul pentru
introducerea compact discurilor aferent unitatii pentru CD-ROM
In interiorul carcasei
se afla urmatoarele componente:
Placa de baza (motherboard) pe care se afla, in mod uzual, unitatea
centrala de prelucrare si toate celelalte componente interne echipamentului de
calcul.
Unitatea Centrala de Prelucrare (CPU)– elementul central in procesarea
informatiei. Initial CPU a fost proiectat si lansat de firma INTEL , ce reprezinta in continuare un
standard de calitate. Dezvoltarea pietei de calculatoare a determinat aparitia
si a altor firme ce produc microprocesoare compatibile IBM si la un pret mai
scazut – AMD si Cyrix sunt 2 dintre cele mai cunoscute firme de profil.
Caracteristicile tehnice ale unei CPU sunt urmatoarele:
Ø Tipul
microprocesorului (386, 486, 586, 686, Pentium, etc.);
Ø Frecventa maxima a
ceasului, masurata in MHz (ex.: 100MHz, 133 MHz); aceasta este afisata pe
panoul frontal al carcasei.
In functie de tipul procesorului,
transferul intre CPU si celelalte echipamente se poate realiza in fluxuri de 8,
16, 32 sau 64 biti.
Observatie: un bit reprezinta
unitatea de baza in stocarea informatiei. El poate avea numai 2 stari
reprezentate prin valorile 1 sau 0 (adevarat=True sau false=False). In scrierea
curenta se prescurteaza cu b (litera mica). 1B (byte sau octet) este o
succesiune de 8 cifre binare.
Multiplii byte-ului
sunt:
1KB (kilobyte) =210 B,
1MB (megabyte) =210 KB,
1GB (gigabyte)=210MB,
1TB (terabyte) = 210GB = 240 B.
Calculatoarele personale aflate in mod curent in uz sunt pe 16 (depasit
tehnologic) si pe 32 de biti.
Observatie: pentru a exploata
capacitatea de prelucrare pe 32 de biti a unui microprocesor este necesar ca si
software-ul instalat pe echipamentul de calcul sa fie proiectat corespunzator.
Sistemul de operare MS Windows 95/98 este un sistem de operare pe 32 de biti.
Memoria – este structurata in functie de tipul de stocare de informatie permis:
ü Memoria ROM (Read Only Memory) este o memorie
permanenta. Aici sunt stocate date referitoare la caracteristicile fizice ale
calculatorului (tipul de hard-disc si caracteristicile sale, data si ora, tipul
unitatii de discheta, de unde se incarca sistemul de operare, etc.), cat si un
program ce poate fi lansat in executie la pornirea calculatorului. Codul
program si setul de date formeaza BIOS-ul
sistemului (Basic Input Output System). Utilizatorul nu poate accesa datele din
memoria ROM decat prin intermediul programului CMOS Setup, care permite configurarea hardware a echipamentului de
calcul.
ü Memoria RAM (Random Access Memory) – mai este numita si
memoria volatila sau memoria de lucru; se masoara in MB. In RAM sunt stocate
toate datele de lucru la un anumit moment dat, durata lor de viata fiind timpul
cat sistemul de calcul se afla sub tensiune. La oprirea calculatorului si
deconectarea acestuia de sub tensiune toate informatiile din RAM se pierd.
In RAM sunt stocate urmatoarele tipuri de aplicatii si date:
·
Sistemul de operare
·
Programele de comunicare cu perifericele (drivere)
·
Programele de tip TSR (Terminate and Stay
Resident) care, dupa ce sunt lansate in executie, raman stocate in memoria RAM
pana la descarcarea lor explicita de catre utilizator, sau pana la repornirea
sistemului.
·
Datele de lucru curente
·
Programele de lucru curente
Din punct de vedere logic,
memoria RAM este organizata astfel:
Ø Memoria conventionala (primii 640 KB din 1MB RAM). Aceasta este
utilizata de catre sistemul de operare si de catre programele de lucru. Bariera
de 640 constituie dezavantajul major al sistemului de operare MS-DOS ce nu
poate utiliza restul de memorie fizica pentru aplicatiile si datele curente.
Sistemul de operare Windows 95/98
inlatura acest dezavantaj si permite gestionare mai buna a memoriei.
Ø Memoria superioara (Upper): este zona de
memorie cuprinsa intre 640 KB si 1MB RAM, adica 384KB. Acest spatiu apartine in
exclusivitate sistemului de operare.
Ø Memoria inalta HMA (High Memory Area)
este formata din primii 64 KB peste bariera de 640KB
Ø Memoria extinsa XMS (Extended Memory
Specification) reprezinta memoria fizic disponibila peste bariera de 640KB
(poate depasi 1MB). Ea poate fi accesata de catre aplicatii prin intermediul
programului manager al memoriei extinse (HYMEM.SYS).
Ø Memoria expandata EMS (expanded Memory
Specification). Acest tip de memorie desemna, initial, introducerea unor placi
speciale de memorie in interiorul calculatorului. In momentul de fata s-a
renuntat la aceasta practica. Deoarece mai exista pe piata aplicatii ce
necesita acest tip de memorie, ea este simulata in interiorul memoriei extinse
(XMS) cu ajutorul unui program numit EMM386.EXE.
Memoria RAM stocheaza datele de lucru din aplicatiile
curente. Daca in timpul procesarii are loc intreruperea alimentarii cu tensiune
a echipamentului, memoria RAM este golita de informatii si la repunerea sub
tensiune vor trebui reluate toate calculele pierdute. Rezultatele executiei
unei aplicatii sunt stocate pe medii permanente, pentru a fi accesibile
ulterior.
Ø Memoria cache este alcatuita
dintr-un modul de memorie aflat pe placa de baza. Acesta determina cresterea
vitezei de lucru in procesarea datelor prin stocarea celor mai recente date
si/sau cod program (in functie de arhitectura CPU). Atunci cand devin utile
aceste date, ele pot fi citite din memoria cache si nu de pe hard- disc (daca
ele mai sunt prezente in cache). Timpul de acces la memoria cache este sensibil
mai redus decat timpul de acces pe hard-disc. Activarea si dezactivarea
utilizarii memoriei cache se poate realiza prin intermediul programului CMOS Setup.
Ø Unitatea de discheta (Floppy Disk Unit –FDU) este realizata pentru
a citi/scrie informatii de pe/pe dischete. Unitatile de 3.5 inch echipeaza in
mod uzual un sistem PC. Calculatoarele din generatiile mai vechi pot avea in
dotarea lor si o unitate de dischete de 5.25 inch, dar in general acestea au
fost scoase din uz. Dischetele pot fi protejate la scriere; la dichetele de 3.5
inch acest lucru se realizeaza prin intermediul unei ferestre culisante (daca
zona decupata devine vizibila, scrierea pe discheta nu este permisa). Unitatile
de discheta sunt desemnate, de regula, prin literele A: pentru prima unitate de
dischete de pe calculator, iar B: a doua unitate de dischete (daca exista).
Unitatea de discheta A: are un rol important deoarece de pe ea se incarca
sistemul de operare, acesta fiind cel mai important program de pe calculator.
In absenta acestuia comunicarea om – calculator este imposibila.
Ø Hard-discul (Hard-disk) reprezinta memoria
permanenta de stocare a datelor si programelor. Pe hard-disc sunt stocate toate
fisierele de date ale utilizatorului. Capacitatea sa se masoara in MB sau GB.
El se mai numeste si disc amovibil.
El nu este vizibil deoarece se afla in interiorul echipamentului de calcul si
este o componenta deosebit de sensibila care trebuie protejata la socuri
mecanice, temperaturi prea mari sau mici. La defectarea fizica a hard-discului,
datele de pe acesta nu mai pot fi recuperate ( se recomanda existenta unor
copii de siguranta a datelor).
In mod normal, intr-un
echipament de calcul pot exista unul au mai multe hard-discuri. Exista si
exceptii – cazul statiilor de lucru in retea, ce ar putea sa nu aiba nici un
hard-disc.
Unitatile de hard-disc sunt asociate literelor alfabetului incepand cu
C:,D:, etc.
De pe primul hard-disc se poate incarca sistemul de operare, timpul de
incarcare al acestuia fiind mai scurt decat in cazul incarcarii lui de pe
discheta (are rata de transfer mai ridicata).
Ø Unitatea pentru CD-ROM (CD-ROM unit) este realizata pentru
a citi discurile de tip CD-ROM. Acestea contin date, muzica, secvente video.
Informatiile de pe un
CD-ROM au un caracter permanent si nu pot fi sterse.
Fiecarei unitati CD-ROM i se va asocia o litera din alfabet, incepand cu
prima disponibila dupa alocarea hard-discurilor.
Unitatile de CD-ROM se caracterizeaza prin viteza de citire a datelor :
2X(2 speed), 8X, 20X, etc.
Exista 2 tipuri de unitati CD-ROM:
·
Permit numai citirea informatiei (cele uzuale)
·
CD recorder (unitati CD inscriptibile) – ce au un
echipament fizic de inscriptionare si un program ce face posibila aceasta
operatie. Pentru aceste unitati sunt definite 2 viteze; viteza de scriere si
cea de citire.
Observatie: un disc CD poate fi citit de unitati normale CD-ROM ce
au o viteza de citire mai mare sau egala cu viteza la care acesta a fost
inscriptionat.
·
In expansiune exista unitatile CD reinscriptibile ce permit citirea
si reinscrierea informatiilor.
Ø Unitatea pentru discuri DVD (Digital Video Disk)
– reprezinta urmatoarea generatie dupa CD-ROM; aceasta permite stocarea si
redarea filmelor. Este un tip de unitate lansat recent pe piata si necesita o
placa speciala si un soft adecvat pentru a putea fi utilizata.
Ø Porturile seriale - reprezinta una din modalitatile de
schimb de date cu echipamentele periferice. Ele se caracterizeaza prin rata de
transfer scazuta imprimata de caracterul secvential al transferului. Porturile
seriale (COM1, …, COM4) sunt reprezentate pe panoul din spate al calculatorului
prin mufe ce vin conectate la echipamente cum ar fi: mouse-ul, imprimanta
seriala, modem extern, etc. Porturile seriale se caracterizeaza prin numar de
intrerupere si adresa intrare/iesire (notiuni ce vor fi detaliate ulterior).
Ø Porturile paralele – reprezinta una din caile de transfer
de date din si spre exterior. Rata de transfer este superioara porturilor
seriale, deoarece transferul paralel presupune transmisia simultana a 8 biti de
date. La porturile paralele se conecteaza echipamentele periferice paralele
(ex. imprimanta paralela). Primul port paralel se numeste LPT1 si este
utilizat, in mod normal, pentru conectarea imprimantei.
Ø Placa video – face parte, alaturi de monitor, din
ansamblul video al echipamentului de calcul. Exista anumite standarde stabilite
pentru placile video, din care cele mai uzuale sunt:
·
VGA (Video Graphics
Adapter)
·
SVGA (Super VGA)
·
XGA (Extended Graphics
Array)
Sursa de alimentare este utilizata pentru
a transforma energia electrica preluata de la reteaua de alimentare in
tensiunile de alimentare cerute de componentele echipamentului de calcul.
Alte placi:
·
Placa de retea
·
Placa de sunet
·
Placa SCSI pentru conectarea echipamentelor de tip SCSI
·
Placa fax/modem
·
Placa de achizitie de date sau de video captura, etc.
Tastatura – este un echipament
periferic de intrare destinat introducerii datelor. Pe tastatura exista
urmatoarele tipuri de taste:
·
Taste alfanumerice: literele alfabetului, cifre si
simboluri speciale (!’&%#@*&^)
·
Taste numerice din partea dreapta a tastaturii – formeaza keypad-ul numeric; sunt utilizate pentru
introducerea rapida a datelor numerice.
·
Taste de control:
CTRL – tasta de
control
CAPS LOCK –blocheaza
tastatura pe literele mari; o noua apasare o deblocheaza
ALT, ALTGR – taste de
control utilizate in combinatie cu alte taste
TAB (sau doua sageti
stanga-dreapta suprapuse) – sub interfata Windows 95 permite comutarea intre
aplicatii; in programele de procesare de text reprezinta tabulatorul pentru
inceputul de paragraf
ESC – este asociata,
de regula, cu iesirea dintr-un program sau o functie
ENTER – confirmare
actiune
F1 – F12 - actiunea
lor depinde de programul curent (in general F1 este asociat apelului functiei
Help)
INSERT - in
aplicatiile de procesare de text comuta mod cu suprainscriere/ mod inserare
HOME – in aplicatiile
de procesare de text deplaseaza cursorul la inceput de linie
DELETE - in
aplicatiile de procesare de text indeplineste functia de stergere
END - in aplicatiile
de procesare de text deplaseaza cursorul la sfarsitul liniei curente
PAGE UP/PAG DOWN –
sunt taste de scroll (defilare)
PRINT SCREEN –
capteaza imaginea ecran si o plaseaza in Clipboard (zona speciala de memorie)
BACKSPACE – in
aplicatiile de procesare de text permite efectuarea stergerii la stanga
cursorului
NUMLOCK –
activaza/dezactiveaza blocarea keypad-ului numeric
Odata cu aparitia
sistemului de operare MS Windows 95/98 au aparut si tastaturi cu taste noi:
sigla Microsoft (echivalenta cu apasarea butonului START din stanga al
mouse-ului), etc.
Monitorul este utilizat pentru
vizualizarea informatiilor. Conectarea monitorului la calculator se realizeaza
prin intermediul unui cablu special. Alimentarea cu energie electrica se
realizeaza de la sursa calculatorului, prin intermediul unui cablu de conectare
cu acesta; in acest fel se poate deconecta automat monitorul la oprirea
calculatorului.
Monitorul se
caracterizeaza prin urmatorii parametri:
·
dimensiunea diagonalei, masurata in inch (14
inch – cea mai uzuala, 17 inch si mai mult se recomanda pentru aplicatiile
grafice)
·
posibilitatea de afisare a imaginii monocrom sau color
·
rezolutia se refera la volumul de informatii ce
pot fi vizualizate pe ecran; cu cat rezolutia este mai mare cu atat sunt
afisate mai multe detalii. Rezolutia se masoara in pixeli.
·
caracterul ecologic (Green) sau nu. Un monitor Green
beneficiaza de functiile de economisire a energiei ce permit trecerea acestuia
in regim de asteptare atunci cand utilizatorul nu lucreaza cu el un anumit
interval de timp.
·
Modul de afisare a imaginii pe ecran; aceasta poate fi:
o Interlaced – intretesut
o Noninterlaced – sunt mai performante si mai putin
obositoare pentru ochiul uman
Imprimanta este un dispozitiv
periferic utilizat pentru tiparirea informatiilor. Cele mai populare tipuri de
imprimante sunt:
·
Matriciala cu ace - utilizeaza casete cu benzi tusate
pentru a tipari.
·
Ink – jet - utilizeaza pentru tiparire un cartus
cu cerneala
·
Laser - utilizeaza pentru tiparire un cartus
cu toner
In functie de modul de
transfer al datelor, imprimantele se impart in urmatoarele categorii:
·
Seriale – se conecteaza la portul serial prin
intermediul unui cablu serial. Aceste imprimante sunt lente si folosite din ce
in ce mai rar.
·
Paralele – se conecteaza la portul paralel prin
intermediul unui cablu paralel.
Mouse-ul este utilizat pentru
interactiunea utilizatorului cu programele instalate pe calculator. In mod
normal mouse-ul se conecteaza la portul serial (de regula COM1).
Exista mai multe
tipuri de mouse:
·
Cu butoane (2 sau 3) – pentru a proteja mose-ul se
recomanda deplasarea acestuia pe un mouse
pad.
·
Track-ball mouse
·
Cu butoane si tasta pentru scroll
Alte periferice: scanner, plotter,
fax/modem extern, microfon si boxe, camera video, tableta grafica, joystick,
etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu